zondag 29 mei 2011

De Geriater zegt...

Goedemiddag, met de Geriater van uw moeder. Wij hadden al een belafspraak en inmiddels hoorde ik dat uw moeder is opgenomen. Ik heb haar bezocht en met de Cardioloog overlegd. Het blijkt dat zij in aanmerking komt voor een Clipoperatie in verband met een lekkende hartklep.
Ja, dat klopt. Maar ik vraag me af of het wel verstandig is om dat te doen. Op zich vind ik dat het met de nieuwe medicijnen die ze van u kreeg wel beter met haar gaat. Zij is veel minder depressief de laatste tijd en maakt ook weer grapjes. Helaas laat haar hart het nu dus een beetje afweten en door de opname in het ziekenhuis is ze helemaal in de war geraakt.
Het is op zich wel normaal dat een opname deze verwarring veroorzaakt. Het is beter als ze snel in haar vertrouwde omgeving terugkomt, maar dat kan nu nog niet. Over de Clipoperatie: kijk, deze methode was er eerst niet, toen gingen mensen gewoon dood aan Hartfalen. Nu de methode bestaat zou ik zeggen grijp deze kans. Daarmee zou uw moeder wellicht een paar jaar langer kunnen leven.
Weet u wat de prognose is als ze niet wordt geopereerd?
Als u niets doet leeft uw moeder nog tussen 1 en 3 jaar.
Dat is korter dan de cardioloog zei, zij had het over zo'n 5 jaar.
Ja, het is natuurlijk moeilijk in te schatten, maar de conditie van uw moeder is niet zo goed. Ik begrijp dat u daar emotioneel van wordt, maar we moeten de realiteit wel onder ogen zien. Een keertje zal zij komen te overlijden. De uitdaging is om de tijd die ze nog heeft voor haar zo prettig mogelijk te maken.
Daarbij vraag ik me dus af of we haar dan nog moeten 'plagen' met een operatie en vervelende onderzoeken die daaraan voorafgaan. We weten ook niet zeker óf ze daardoor langer zal leven.
Nee, dat weten we niet zeker, maar we kunnen ook niet te lang wachten met een beslissing. Het lijkt een goede keuze om de voorgestelde Clip operatie uit te voeren, maar er zijn zeker risico's aan verbonden. Als het gaat om iemand die het leven allemaal niet meer ziet zitten, zou ik het afraden. Maar voor iemand die nog zin heeft om te leven is het een goede kans. Als het mijn moeder was zou ik haar adviseren om het wel te doen.
Ik heb vanmiddag een afspraak met de zaalarts, daar zal ik het dan verder mee bespreken.
Doet u dat, als er verder nog vragen zijn kunt u mij altijd terugbellen.
Dankuwel, tot ziens dokter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom!