zondag 30 januari 2011

Thuiszorg aanvragen #1

Goedemorgen met de ouderenconsulent van de huisarts.
Goedemorgen, ik wil graag thuiszorg aanvragen voor mijn moeder en ben daar al een tijdje mee bezig maar ik kan de formulieren niet helemaal zelf invullen. Sommige gegevens moeten van de huisarts komen. Ook zie ik dat het wel 6 weken kan duren voordat er een indicatie wordt afgegeven. Dat duurt wel erg lang.
Dat klopt, het is goed dat je daarover belt want ik kan er juist voor zorgen dat dat allemaal sneller verloopt. Hoe gaat het met je moeder?
Op zich wel goed, maar we merken dat ze bang is dat er iets gebeurt, bijvoorbeeld bij het douchen. En verder heeft ze niet altijd zin om eten te maken voor zichzelf, of om het eten op te gaan eten. Soms is ze ook wat aan de depressieve kant en dat kan de andere dag dan ineens weer helemaal opgeklaard zijn. Het is gewoon veiliger als er op de dag wat extra controle is dat alles goed gaat. En dan zijn wij juist allemaal aan het werk, dat gaat dus niet.
Ik begrijp het. Ik kan ervoor zorgen dat er snel thuiszorg wordt geregeld, bijvoorbeeld dat er iemand 's ochtends komt zodat je moeder rustig kan douchen, en dat er voor het avondeten iemand komt kijken of ze wel gaat koken en of dat ook goed gaat. Eventueel zou dat voor dit weekend al in kunnen gaan.
Echt? Dat zou helemaal geweldig zijn. Komt er dan eerst iemand kijken of praten?
Ja, meestal wel. Ik ga nu eerst bellen met de thuiszorgorganisaties om te kijken welke het eerste hulp kan bieden. Er zijn namelijk 4 organisaties in onze regio. Ik bel je dan straks terug om door te geven welke het wordt en die vraagt de indicatie dan aan bij het CIZ. Zij gaan je daar zelf ook over bellen, en dan kun je daar afspraken mee maken.
Hartstikke fijn, dus ik hoef nu even niks te doen?
Nee, dat neem ik je nu uit handen en dan laat ik je straks meer weten of ik spreek in op je voicemail.
Bedankt, ik wacht het dat verder af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom!