zondag 30 januari 2011

Thuiszorg aanvragen #7

Een 3-gesprek is iets lastiger te volgen, vandaar: M=Mam, N=Nicole, T=de mevrouw van de Thuiszorg

T:  Dag mevrouw, hoe gaat het met u?
M: Goed hoor.
T:  Ik ben van de Thuiszorg en we gaan even bespreken welke zorg u nodig heeft. 
M: Maar... wat gaat er dan gebeuren?
N: Mam, het gaat erom dat je thuis kan blijven wonen, wees maar niet bezorgd dat je uit huis moet of zo.
M: Nee, want dat wil ik niet hoor.
N: Gaat ook niet gebeuren. Weet je nog dat je vertelde dat het douchen eng wordt?
M: Ja, maar ik hoef er geen hulp bij, ik kan alles zelf.
T:  Dat is ook heel goed. Onze zorg is erop gericht om de cliënten zoveel mogelijk zelf te laten doen.
N: Het is belangrijk dat er iemand in huis is die oplet of alles wel goed gaat.
M: Dat zou wel fijn zijn ja.
T:  En hoe gaat het met eten? Eet u wel regelmatig of zullen we daarvoor ook langskomen?
N: Wat zijn de mogelijkheden?
T:  We kunnen 3x per dag langskomen. We komen dan 's morgens om te ondersteunen bij het douchen, 's middags om te kijken of mevrouw een boterham eet en 's avonds om te ondersteunen bij het avondeten.
M: Maar, maar, als ik even iets mag zeggen: ik wil geen eten van Tafeltje dekje hoor!
N: Nee, Mam, dat krijg je ook niet. De bedoeling is dat je zelf kookt. En als je zelf geen boodschappen haalt, doen wij dat toch voor je?
M: Ja, dat doe ik ook. Ik zeg altijd: ik douche elke dag en ik kook elke dag.
N: Dat klopt wel dat je dat zegt, maar soms gaat het mis omdat je niet naar buiten gaat voor boodschappen, of omdat je geen zin hebt om te koken.
M: Maar meestal doe ik het wel zelf.
N: Dat is ook heel goed en dat willen we zoveel mogelijk stimuleren, vandaar dat ik de thuiszorg heb gevraagd om erbij te ondersteunen.
T:  In deze map noteren we wat er moet gebeuren en hoe het gaat, en alle gegevens van mevrouw moeten ook nog worden ingevuld. Naam, adres, verzekeringsgegevens, bsn-nummer,
M: Wat is bsn-nummer?
T:  Burgerservicenummer, dat staat op uw paspoort of id kaart, heeft u dat bijdehand?
M: Even opzoeken...
N: Wat zijn dát voor gegevens, moet dat ook ingevuld?
T:  Reanimatie, ja, wij moeten natuurlijk wel weten, als er iets gebeurt, wat we mogen doen. 
M: He jakkes
N: Wij praten daar nooit over
T:  Dit staat er ook nog onder: wilsbeschikking, codicil, orgaandonatie, of uw lichaam ter beschikking van de wetenschap wordt gesteld..
N: Maar dat is toch niet allemaal nodig dat de thuiszorg dat weet?
T:  Deze gegevens kunnen wel even overgeslagen maar denkt u wel even na over reanimatie, dat kan gebeuren en dan is het belangrijk dat wij weten wat we mogen doen. Als mevrouw niet gereanimeerd wil worden moeten we de handen op de rug houden.
N: Nou Mam, daar hebben we het straks dan wel over en dan vullen we het later wel in goed?
M: Moet er ook bij staan wie de spullen krijgt en zo?
T:  Nee, daar gaan wij gelukkig niet over. Aanstaande maandag gaan we dan beginnen. Tussen 9.00 en 10.00 uur probeer ik dan hier te zijn om te ondersteunen bij het douchen.
N: En komt u dan steeds?
T:  Nee, wij werken in teams; het ene team doet de ochtend en middagdienst, het andere team doet de avonddiensten. In totaal kunnen er per week ongeveer 7 verschillende mensen komen.
N: Dat werkt natuurlijk wel verwarrend voor iemand met Alzheimer.
T:  We proberen daar rekening mee te houden maar dat is soms lastig.
N: Dus u komt vanaf maandag 3x per dag?
M: Drie keer per dag?
T:  Het is wel afhankelijk van de indicatie of we zoveel uren voor u toegewezen krijgen. Maar ik probeer u nu 3x in te plannen.
N: Misschien kunnen we dat na 2 weken evalueren? Dan kunnen we zien hoe het gegaan is van twee kanten en eventueel bijstellen?
T:  Ja, dat is een goed idee, dat spreken we af.
N: Mam, dan zet ik dat zo in het boek en na 2 weken kijken we hoe het gegaan is, goed?
M: Ja, ik denk wel dat ik dat nodig heb. Het is wat he, zo ouder worden.
T:  Daar gaan we u in elk geval bij helpen, zodat u weer wat regelmatiger eet.
N: En als het weer straks beter wordt ga je vast ook meer naar buiten.
T:  In elk geval tot maandag! Dag mevrouw.
M: Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom!